13.8.16

zdrowe ciasto z porzeczkami

Od kilku godzin siedzę nad tą niby kartką i chcę coś napisać. Mam dobry przepis, mam zdjęcia, ale ni cholery nie wiem jak to powiązać z tekstem. Z każdej strony coś mnie rozprasza, to film lecący gdzieś w tle, w którym co jakiś czas zaciekawiają mnie dialogi, to mąż, który właśnie teraz ma najwięcej do powiedzenia a w końcu pies, który nie może znaleźć swojego miejsca. I tak sobie myślę, że gdybym była wolnym strzelcem, samotnikiem, singielką czy kimkolwiek żyjącym w pojedynkę to z pewnością płodziłabym piękne, długie i mądre blogowe teksty. A jestem żoną, psią matką, pracującą, leniwą, potrzebującą popołudniowej drzemki kobietą, która jest w stanie coś napisać tylko wtedy kiedy cały dom już śpi albo kiedy reszta domowników szuka rozrywki poza domem.  Ze względu na moje rozproszenie i gwałtownie zmieniający się nastrój, przejdźmy do przepisu...

Szczerze mówiąc tak dawno nie jadłam porzeczek, że zapomniałam jakie one potrafią być kwaśne. Cukru użyłam jedynie w cieście, nie posypywałam nim owoców i całość była bardziej kwaśne niż gdybym użyła kilograma cytryn. Pierwszy gryz jest szokiem, ale kolejne pozwalają się przyzwyczaić. W sumie taka mocno kwaskowa opcja jest dobra na upalne dni, których w sumie chyba każdemu z nas brakuje. Druga wskazówka dotyczy rodzaju użytej mąki. Składniki na ciasto są mocno zbliżone do tych z przepisu na owsiane z pianką i truskawkami ale makę pszenną pełnoziarnistą zastąpiłam mąką orkiszową i ciasto od razu jest bardziej miękkie i kruche. Dlatego mąka orkiszowa jest moim numerem jeden.



zdrowe ciasto z porzeczkami

Składniki (forma 24 x 21 cm):

  • 1 szklanka otrębów owsianych lub zmielonych płatków owsianych - 100 g
  • 0,5 szklanki płatków owsianych całych - 60g
  • 0,5 szklanki mąki orkiszowej - 80g
  • 0,5 szklanki mielonych orzechów - 40 g
  • 50 g oleju koksowego  
  • 2 łyżki jogurtu naturalnego
  • 2 łyżki brązowego cukru
  • 400 g porzeczek
  • 1 łyżka skrobii ziemniaczanej 
  • opcjonalnie: cukier do porzeczek
Przygotowanie:
  1. Piekarnik rozgrzać do 180*
  2. Wymieszać ze sobą otręby, płatki, mąkę, orzechy, cukier. Masło klarowane roztopić, dodać do suchych składników i wyrobić ciasto rękoma lub mikserem z końcówką do wyrabiania. Dodać jogurt i znów wyrobić, teraz powinno być bardziej zwarte, ale nie będzie nigdy jak typowe kruche ciasto.
  3. Formę na ciasto wyłożyć papierem do pieczenia. 3/4 częścią ciasta wyłożyć spód i boki. Boki na wysokość około połowy formy.
  4. Porzeczki wymieszać ze skrobią (można również dodać cukier, wtedy ciasto nie będzie aż tak bardzo kwaśne) i wysypać na wyścielone dno formy. Pozostałą część ciasta skruszyć u góry.  
  5. Piec około 40-50 minut



9 komentarzy:

  1. Ciasto się nie rozwala? Bo dużo jest tej porzeczki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem jak najbardziej ZA takimi wypiekami :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam takie ciasta :) zjadłabym :)
    Pozdrawiam, http://przepisnamlodosc.pl/

    OdpowiedzUsuń
  4. Anonimowy7/18/2018

    Czy zamiast mąki orkiszowej można dodać inną? Np. ryżową?
    Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w składnikach nie ma nic na temat masła klarowanego... ile go potrzeba? i czy może być zwykłe masło?

      Usuń
    2. mój błąd. Zamiast masła klarowanego jest olej kokosowy, na to samo wyjdzie, można używać zamiennie a nawet można użyć zwykłęgo masła.

      Usuń

Będę wdzięczna wszystkim anonimowo komentującym za podanie imienia, albo chociaż pseudonimu. Dziękuję.

Durszlak.pl
zBLOGowani.pl
Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów
Top Blogi
Odszukaj.com - przepisy kulinarne
TOP